Saturday, 10 May 2014

KURSUS PEMBANGUNAN PROFESIONALISME BERTERUSAN (CONTINUOS PROFESIONAL DEVELOPMENT) GRED DG 41


9 Mei 2014 (Jumaat) - Bahagian Pendidikan Guru telah menganjurkan Kursus Profesionalisme Berterusan (CPD) untuk seramai 154 orang guru DG 41 dari Bahagian Kuching, Samarahan, Betong dan Sri Aman. Kehadiran ke kursus ini merupakan sebahagian dari syarat kelayakan untuk kenaikan pangkat ke DG44. Kursus ini dijalankan selama 5 hari 4 malam bertempat di Institut Pendidikan Guru Kampus Tun Abdul Razak, Kota Samarahan.

Sk Kujang Sain telah diwakili oleh En James Jota dan En Risharry Mohd Ramli. Kedua-duanya merupakan guru DG 41 lepasan Kursus Perguruan Lepas Ijazah (KPLI). En James Jota mendapat latihan perguruan di IPG Kampus Batu Lintang, Kuching, manakala En Risharry Mohd Ramli mendapat latihan perguruan di IPG Kampus Raja Melewar, Seremban, Negeri Sembilan.


Berikut adalah antara input yang diperolehi dan aktiviti yang dijalani oleh kedua-dua guru sepanjang mengikuti kursus tersebut:

Isnin

Dinamika Kumpulan:
- pembentukan kumpulan
- mencipta logo, nama dan slogan kumpulan




Selasa

Nilai Profesional:
- pemetaan hati
 

Pengenalan, Dasar & Hala Tuju Pendidikan Malaysia
- menghubung-kait elemen-elemen berkaitan hala tuju 
  pendidikan Malaysia



- sistem pendidikan dan sistem peperiksaan di Malaysia


- inisiatif baru KPM


Perancangan dan Pengajaran
- membina RPH yang baik 

Rabu

Perancangan dan Pengajaran
- kajian kes 5 & 6

 
Kualiti Pengurusan Kelas
- kajian kes Cikgu Imran

Teknik & Strategi Pengajaran

Kemahiran Berfikir Aras Tinggi


 
Sumber P&P

Penilaian Berterusan

Profesional Learning Comunity




Pentaksiran & Penilaian



Keusahawanan dan TMK
- ciri keusahawanan
- konsep keusahawanan dalam pendidikan




Khamis

Konsep Kepimpinan P&P
- konsep kepimpinan
- pengurusan bilik darjah


Konsep Kajian Tindakan
- perbincangan 
- pembentangan
- refleksi



Jumaat

Nilai Profesional (Roh Guru)


Penilaian & Penutupan
Majlis perasmian penutup disempurnakan oleh Pn Hamsiah Abdullah Masni, Pengarah IPG Kampus Tun Abdul Razak.


Selama 5 hari berkursus, blogger dan rakan blogger telah menerima begitu banyak input yang dapat meningkatkan tahap profesionalisme keguruan di dalam jiwa sanubari seorang guru. Adalah diharapkan agar kursus seperti ini dapat diperluaskan kepada guru-guru di dalam gred selain dari gred DG 41.

Gambar-gambar semasa berkursus







Wednesday, 23 April 2014

KURSUS PEMANTAPAN PEDAGOGI DALAM P&P SAINS BAGI JURULATIH UTAMA NEGERI SARAWAK 2014

 
23 April 2014 (Rabu) - Sektor Kompetensi Pembelajaran & Pengajaran, Bahagian Pendidikan Guru KPM dengan kerjasama Sektor Pengurusan Akademik, JPN Sarawak telah menganjurkan Kursus Pemantapan Pedagogi Dalam P&P Sains Bagi Jurulatih Utama Negeri Sarawak Tahun 2014. Kursus tersebut telah diadakan selama 3 hari iaitu dari 21 hingga 23 April 2014 bertempat di Hotel The Regency Rajah Court di Kuching. Setiap daerah di Sarawak (31 buah daerah) telah menghantar 2 orang guru SR dan 2 orang guru SM bagi mewakili daerah masing-masing. Daerah Serian telah diwakili oleh Pn Sinah Robinson dari SK Serian dan En Risharry Mohd Ramli dari SK Kujang Sain.

Sepanjang 3 hari berkursus, para jurulatih utama telah didedahkan dengan konsep Organisasi Pembelajaran (LO), teknik penyoalan berteraskan Kemahiran Berfikir Aras Tinggi (KBAT) dan Pendidikan Sains Berasaskan Inkuiri (IBSE).



 
Input-input tersebut disampaikan dalam bentuk ceramah, dipraktiskan dalam slot bengkel, dan diverifikasikan melalui sesi pembentangan kumpulan.

Jurulatih-jurulatih kebangsaan yang terlibat dalam kursus ini ialah:

Sekolah Menengah
Pn Radziah Mohd Yamin (SMK Bukit Saujana, Port Dickson, Negeri Sembilan)
Pn Saodah Sharif (SMKA Sheikh Haji Mohd Said, Seremban, Negeri Sembilan)
Pn Sabiah Ninggal (SMK Durian Tunggal, Melaka)
Pn Faridah Meor Ahmad (SMK La Salle, Brickfields, Kuala Lumpur)
Pn Nurhuda Rahman (Sekolah Seri Puteri, Cyberjaya)

Sekolah Rendah 
En Azman Omar (IPG Kampus Sultan Mizan, Besut, Terengganu)
Pn Hairiah Munip (IPG Kampus Tuanku Bainun, Bukit Mertajam, Pulau Pinang)
Pn Hajah Puan Haji Ibrahim (Jabatan Pendidikan Negeri Selangor)
Pn Nik Asmazura Nik Ibrahim (SK Salak, Sepang, Selangor)

Pada hari terakhir kursus, En Lau Shin Chai, Penolong Pengarah Sains (Rendah) dari Sektor Pengurusan Akademik, JPN Sarawak telah menyampaikan satu ucapan yang merumuskan segala input yang telah disampai dan dipraktik sepanjang 3 hari berkursus.

Majlis penutupan rasmi kursus telah disempurnakan oleh Cik Roslina Abdul Rashid, Penolong Pengarah, Sektor Kompetensi Pembelajaran & Pengajaran, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pendidikan Malaysia. Wakil dari daerah Serian, En Risharry Mohd Ramli telah diberi penghormatan untuk mengacarakan majlis penutupan tersebut.

Sesungguhnya kursus ini telah berjaya meningkatkan pemahaman para JU tentang Inqury Based Science Education (IBSE) dan aplikasi KBAT semasa P&P. Para JU diharap agar melaksanakan kursus penyebaran di peringkat daerah apabila pulang semula ke daerah masing-masing.

Gambar-gambar semasa perjalanan kursus





 

KURSUS JURULATIH UTAMA TENAGA BOLEH BAHARU DAN KECEKAPAN TENAGA



5 April 2014 (Sabtu) - Bahagian Ko-Kurikulum & Kesenian, Jabatan Pendidikan Negeri Sarawak, dengan kerjasama Pusat Pendidikan, Latihan dan Penyelidikan Tenaga Boleh Baharu, Kecekapan Tenaga dan Teknologi Hijau Universiti Sains Malaysia (CETREE & GT USM), telah menganjurkan kursus jurulatih utama bagi guru-guru sekolah rendah terpilih dari daerah Serian dan Simunjan. Kursus tersebut telah dijalankan di Hotel Penview bermula dari 3 hingga 5 April 2014. SK Kujang Sain telah diwakili oleh En Risharry Mohd Ramli selaku Ketua Panitia Sains dan Guru Sains Tahun 6.



Kursus tersebut telah dirasmikan oleh Timbalan Pengarah CETREE & GT USM, Profesor Madya Dr Mohd Wira Mohd Shafiee. 

 
Sepanjang 3 hari berkursus, guru-guru telah didedahkan dengan konsep Tenaga Boleh Baharu dan Kecekapan Tenaga (TBB & KT). Guru-guru juga telah diberi penerangan tentang cara-cara memasukkan elemen-elemen TBB & KT ke dalam proses P&P tanpa mengira matapelajaran. 



Guru-guru dipecahkan kepada kumpulan mengikut matapelajaran seperti Sains, Bahasa Melayu, English, Matematik, Pendidikan Islam, Kemahiran Hidup dan Pendidikan Seni. Setiap kumpulan diminta untuk menghasilkan rancangan pembelajaran harian berdasarkan sukatan matapelajaran tetapi mesti memasukkan elemen-elemen TBB & KT. Setiap kumpulan juga dimestikan menghasilkan satu abm atau bbm yang berteraskan elemen TBB & KT.



Setiap kumpulan kemudiannya telah membentangkan hasil rph dan abm / bbm mereka.

Pada hari terakhir kursus, guru-guru telah diberikan sijil penyertaan dan modul guru & modul aktiviti TBB & KT yang boleh dijadikan panduan guru di sekolah.

Kursus tersebut telah dapat menimbulkan kesedaran di kalangan guru-guru tentang kepentingan TBB & KT dalam mewujudkan persekitaran bumi yang lestari untuk generasi akan datang.

Gambar-gambar semasa perjalanan kursus