Tuesday 14 January 2014

MAJLIS PELANTIKAN PENGAWAS SESI 2014



13 Januari 2014 (Isnin) - Majlis Pelantikan Pengawas Sesi 2014 telah selamat disempurnakan pada hari ini. Majlis bermula seawal pukul 7.30 pagi dengan murid-murid dan guru-guru mengambil tempat masing-masing di tapak perhimpunan.

Majlis dipengerusikan oleh Encik Risharry Mohd Ramli selaku Setiausaha Lembaga Disiplin SKKS. Di dalam ucapan alu-aluannya, beliau telah menerangkan secara ringkas tentang fungsi pengawas dalam menguatkuasakan peraturan sekolah. Beliau juga mengharapkan agar pengawas-pengawas yang baru dilantik ini dapat menjadi mata dan telinga pihak pentadbir sekolah. 

Majlis diteruskan dengan nyanyian lagu kebangsaan 'Negaraku' dan lagu sekolah 'Bersatu Tuju Impian' 

Bagi memberkati majlis, adik Maxentius Maclister telah sudi mengetuai bacaan doa.

Seterusnya murid-murid dan guru-guru bersama-sama melafazkan ikrar Rukunegara yang diketuai oleh adik Okyverson Nelson.


Tepat pukul 8.00 pagi, adik Adrine Cooler Linot selaku Ketua Pengawas yang baru bagi sesi 2014 telah berdiri di rostrom dan menyampaikan ucapan dasar beliau. Antara isi ucapan beliau ialah:

"Kami memahami akan peri pentingnya tugas yang telah diamanahkan ke atas kami. Penguatkuasaan peraturan sekolah akan dapat membentuk suatu suasana persekolahan yang tenteram sekaligus menjurus kearah kewujudan situasi pembelajaran yang kondusif dan lestari.
Saya dan rakan-rakan pengawas yang lain akan berusaha sedaya upaya untuk tidak mempersia-siakan kepercayaan yang telah diberi kepada kami. Kami juga mengharapkan agar rakan-rakan murid yang lain dapat memberikan kerjasama kepada pihak lembaga pengawas khasnya dan pihak sekolah amnya, supaya visi sekolah untuk menjadi peneraju sekolah pedalaman cemerlang akan dapat direalisasikan." 

 
Seterusnya tiba pula giliran Yang Berusaha En Awang Jolkipali Awang Seriee, Guru Besar SKKS untuk menyampaikan ucapan beliau. Antara isi ucapan beliau ialah:


"Pengawas merupakan seorang atau sekumpulan murid yang diberi kuasa oleh pihak sekolah bagi menguatkuasakan peraturan mengikut peruntukan-peruntukan yang terdapat di dalam buku peraturan sekolah. Sesungguhnya tugas seorang pengawas itu bukan mudah. Dalam mengimbangi tugas seorang pengawas dan tanggungjawab sebagai seorang pelajar, seseorang pengawas itu perlu bijak menguruskan masa supaya kedua-kedua tugas itu dapat dilaksanakan dengan sebaik mungkin."

Selepas menyampaikan ucapan beliau, beliau seterusnya menyampaikan watikah pelantikan kepada 9 orang pengawas (3 lantikan semula dan 6 lantikan baru). 

Ketua Pengawas
Adrine Cooler Linot 

Penolong Ketua Pengawas
Sherley Elizabeth Charllotte Norbert

Ahli-Ahli Jawatankuasa
Okyverson Nelson
Maxentius Maclister
Evelyn Azbee
Joe Allison Johny
Mazer Maclister
Aleyciana Andrew
Robert Richmond



Selepas menerima watikah masing-masing, pengawas-pengawas tersebut dengan diketuai oleh adik Adrine Cooler Linot selaku Ketua Pengawas yang baru telah melafazkan ikrar memegang jawatan.
   Bahawasanya kami
Pengawas-pengawas
Sekolah Kebangsaan Kujang Sain sesi 2014
Berjanji dan berikrar
Akan mematuhi undang-undang dan peraturan sekolah
akan menjalankan tugas-tugas kami dengan penuh dedikasi dan ikhlas sepanjang masa
akan berusaha sedaya upaya kami untuk menjaga nama baik lembaga pengawas, sekolah, agama, bangsa dan negara
Berdasarkan prinsip-prinsip rukunegara


Majlis ditangguhkan dengan nyanyian lagu kebesaran negeri 'Ibu Pertiwiku' dan sorakan 'SK KUJANG SAIN BOLEH MAJU' dan 'SK KUJANG SAIN CAN SUCCEED'. 

Gambar-gambar semasa perjalanan majlis









 

No comments:

Post a Comment