Monday 20 October 2014

LAWATAN PENANDA ARAS KE SK PAON TEMAGA BERSAMA TIMBALAN PEGAWAI PENDIDIKAN DAERAH SERIAN


20 Oktober 2014 (Isnin) - Pejabat Pendidikan Daerah Serian telah menganjurkan program Lawatan Penanda Aras Ke SK Paon Temaga. SK Paon Temaga merupakan sebuah sekolah kluster kecemerlangan yang terletak di daerah Lundu. Lawatan tersebut adalah bagi memberi peluang kepada pegawai-pegawai di PPD dan jurulatih-jurulatih utama (JU) daerah Serian untuk mempelajari seberapa banyak amalan-amalan terbaik yang dilaksanakan di sekolah tersebut. Amalan-amalan terbaik yang dipelajari akan dibawa pulang ke daerah Serian dan akan cuba diterap, disesuai dan dipraktikkan di PPD dan di sekolah-sekolah di dalam daerah Serian. 


Peserta-peserta lawatan tiba di Palm Beach Resort, Sematan pada pukul 4.00 petang. 


Setelah mendaftar masuk ke bilik masing-masing, peserta-peserta telah mengambil kesempatan untuk bersiar-siar di sepanjang pantai Sematan. 


Pada pukul 7.00 malam, peserta-peserta telah menikmati makan malam secara buffet di restoran pusat peranginan tersebut.


Pada keesokannya harinya, peserta-peserta menikmati pula sarapan secara buffet di restoran yang sama.

Rombongan tiba di perkarangan SK Paon Temaga pada pukul 8.00 pagi. Ketibaan rombongan telah disambut dengan persembahan tarian suku kaum Selakau iaitu Tarian Wek Jongang.


Selepas menyaksikan persembahan tarian tersebut, peserta-peserta telah dibawa melawat ke sekitar sekolah oleh Puan Yong Wok Chin, Penolong Kanan I sekolah tersebut. Antara lokasi lawatan ialah bilik-bilik darjah, kelas prasekolah, bilik-bilik khas, pejabat dan bilik mesyuarat.


 
Selepas slot lawatan, peserta-peserta lawatan berkumpul di bilik mesyuarat bagi mendengar taklimat tentang latar belakang SK Paon Temaga yang disampaikan oleh Puan Yong. 

 
Selepas taklimat tersebut, sesi bertukar-tukar cenderamata telah disempurnakan oleh En Neleon Sayeng, Timbalan Pegawai Pendidikan Daerah Serian.


Pada pukul 10.00 pagi, rombongan telah dijamu dengan hidangan kuih-muih dan kopi sebagai minum pagi.

 
Pada pukul 10.30 pagi, agenda diteruskan dengan slot perkongsian amalan terbaik bersama ketua-ketua panitia Bahasa Melayu, English, Matematik dan Sains.   

Pada pukul 11.00 pagi, peserta-peserta berkumpul semula di Bilik Mesyuarat bagi mendengar slot rumusan oleh pihak tuan rumah dan juga oleh pihak pelawat.

Selepas mendengar rumusan, peserta-peserta dijamu pula dengan makan tengahari yang enak dan menyelerakan.

Peserta-peserta meninggalkan kawasan SK Paon Temaga pada pukul 12.00 tengahari dan bergerak pulang ke Serian.

Secara keseluruhannya, program tersebut telah berjaya mencapai objektif yang disasarkan. adalah diharapkan agar program seperti ini dapat dilaksanakan lagi pada masa-masa yang akan datang.

Gambar-gambar sekitar lawatan tersebut


















No comments:

Post a Comment