Wednesday 31 July 2013

JALAN RIA 10000 LANGKAH

31 Julai 2013 (Rabu) - SK Kujang Sain telah menganjurkan program 'Jalan Ria 10000 Langkah'. Program ini merupakan program berjalan kaki beramai-ramai melibatkan semua murid bermula dari Prasekolah hingga Tahun 6. 


Program dimulakan dengan sedikit taklimat ringkas oleh Penolong Kanan Ko-Kurikulum, En Jovinus Ahjam. Dalam taklimat tersebut, beliau telah menerangkan kepada murid-murid tentang objektif program ini diadakan. 



Sesi seterusnya ialah sesi memanas badan yang dikendalikan oleh En Abdul Halim Muazzam Shah. Murid-murid kelihatan seronok dengan aksi-aksi dan gerakan-gerakan memanas badan yang didemonstrasikan oleh En Abdul Halim.



Tepat jam 7.50 pagi, murid-murid dan guru-guru pun memulakan sesi jalan kaki mereka. Sepanjang perjalanan, murid-murid dan guru-guru telah berpeluang menyaksikan keindahan kampung dan menghirup udara pagi yang sungguh nyaman dan tenang.



Setibanya di tapak pembinaan jambatan Pebu pada jam 8.20 pagi, murid-murid berhenti untuk rehat seketika, sambil meminum air dan memakan biskut yang disediakan oleh pihak sekolah. Perjalanan disambung semula dan akhirnya tiba semula ke sekolah pada jam 9.05 pagi.




Dapat dirumuskan bahawa program ini berjaya menerapkan kepada murid-murid akan peri pentingnya aktiviti berjalan kaki sebagai salah satu cara untuk memantapkan lagi kesihatan fizikal dan mental kita. Semoga aktiviti seperti ini akan dapat diadakan lagi pada masa-masa yang akan datang.


 

No comments:

Post a Comment