Saturday 24 August 2013

PERTANDINGAN MEWARNA JALUR GEMILANG & KUIZ KEMERDEKAAN 2013



24 Ogos 2013 (Sabtu) - Sempena hari ganti persekolahan pada hari ini, pihak sekolah telah menganjurkan Pertandingan Mewarna Jalur Gemilang dan Kuiz Kemerdekaan. Kedua-dua aktiviti tersebut merupakan sebahagian dari acara sambutan Bulan Kemerdekaan pada tahun ini.


Acara dimulakan dengan taklimat ringkas oleh Penolong Kanan Ko-Kurikulum, En Jovinus Ahjam. Tepat pada jam 8.30 pagi, murid-murid memulakan aktiviti mewarna Jalur Gemilang. 



 


Murid-murid kelihatan tekun dan penuh konsentrasi dalam menyiapkan hasil warnaan mereka. Beberapa orang guru kelihatan memberi tunjuk ajar kepada murid-murid tentang bagaimana menghasilkan warnaan Jalur Gemilang yang cantik dan sempuna. Sesi mewarna diceriakan lagi dengan alunan lagu-lagu patriotik yang dipasang melalui sistem siaraya prasekolah.

Pada jam 10.00 pagi pula, Kuiz Kemerdekaan pula diadakan. Murid-murid dikumpulkan mengikut rumah sukan masing-masing. En Abdul Halim dan En James Jota memainkan peranan sebagai penanya soalan manakala Cik Emily Uncho pula berperanan sebagai penulis markah.

Murid-murid begitu bersemangat semasa menjawab soalan-soalan yang diajukan kepada mereka. Semangat untuk mendapatkan markah bagi rumah sukan mereka sangat mengujakan.

Pada jam 11.30 pagi pula, majlis penyampaian hadiah diadakan. Keputusan bagi Pertandingan Mewarna Jalur Gemilang adalah seperti berikut:


                                                           Prasekolah: Tiffany Elgeren
                                                           Tahun 1: Ediwin Bartino Barnabas
                                                           Tahun 2: Nezelly Nelson     
                                                           Tahun 3: Aleyciana Andrew
                                                           Tahun 4: Angela Merici
                                                           Tahun 5: Okyverson Nelson
                                                           Tahun 6: James Macker Linot


Bagi Kuiz Kemerdekaan pula, Johan disandang oleh Rumah Merah yang berjaya memungut 19 markah.

Penganjuran kedua-dua aktiviti ini diharap dapat meningkatkan lagi perasaan cinta kepada negara melalui pemahaman terhadap simbolisme yang terdapat pada Jalur Gemilang.

No comments:

Post a Comment