Sunday 28 September 2014

KEM SIAP-SIAGA SAINS UPSR 2014


28 September 2014 (Ahad) - Panitia Sains SK Kujang Sain telah menganjurkan program Kem Siap-Siaga Sains UPSR 2014 bermula dari 26 September dan berakhir pada 28 September. Program tersebut diadakan di dua buah tempat yang berbeza. Tempat pertama ialah di Hotel Place2Stay@Riverside (Jalan Green Hill, Kuching) yang dijadikan tempat tinggal peserta. Tempat kedua pula ialah di perkarangan Damai Sentral (Pantai Damai, Santubong) yang menjadi tempat slot penyampaian input dan aktiviti menjawab soalan-soalan UPSR 2010 hingga 2013. Program tersebut diadakan sebagai program pecutan terakhir bagi menyediakan calon-calon UPSR SKKS untuk menjawab kertas Sains 018 yang akan diadakan pada 30 September hadapan.

Peserta-peserta dan guru pengiring iaitu Ketua Panitia Sains SKKS sendiri iaitu En Risharry Mohd Ramli mula bergerak meninggalkan kawasan sekolah pada jam 12.00 tengahari. Mereka tiba di Hotel Place2Stay@Riverside pada jam 2.00 petang. Setelah daftar masuk, murid-murid dibahagikan kepada dua buah bilik. 


Pada sebelah malamnya iaitu pada pukul 7.30 malam, peserta-peserta kem telah dijamu dengan makan malam secara buffet iaitu di Restoran Anuar Steambot, Persiaran Ban Hock.


Slot pertama bermula pada pada pukul 8.00 malam iaitu Slot Motivasi I yang dikendalikan sendiri oleh En Risharry. Setelah tamat slot tersebut, murid-murid kembali ke bilik masing-masing untuk pengurusan diri dan tidur.



Pada keesokan harinya, iaitu pada pukul 7.30 pagi, peserta-peserta kem mula bergerak ke Damai Sentral bagi Slot Dinamika I, Dinamika II, Dinamika III dan Dinamika IV. 

Dinamika I dijalankan bermula pukul 8.30 pagi dan berakhir pada pukul 10.00 pagi. Dalam slot ini, murid-murid telah cuba menjawab kertas soalan Sains UPSR 2010.  Setelah habis menjawab, kertas tersebut telah disemak oleh En Risharry. Markah yang diperolehi oleh murid-murid ialah seperti berikut: Bastian: 60%(B), Nelson: 78%(B), Okyverson: 86%(A), Sylvia: 38%(D), Yolanda: 42%(C).


Dinamika II dijalankan bermula pukul 10.00 pagi dan berakhir pada pukul 11.30 pagi. Dalam slot ini, murid-murid telah cuba menjawab kertas soalan Sains UPSR 2011.  Setelah habis menjawab, kertas tersebut telah disemak oleh En Risharry. Markah yang diperolehi oleh murid-murid ialah seperti berikut: Bastian: 54%(C), Nelson: 80%(A), Okyverson: 84%(A), Sylvia: 38%(D), Yolanda: 24%(D).

Dinamika III dijalankan bermula pukul 11.30 pagi dan berakhir pada pukul 1.00 petang. Dalam slot ini, murid-murid telah cuba menjawab kertas soalan Sains UPSR 2012.  Setelah habis menjawab, kertas tersebut telah disemak oleh En Risharry. Markah yang diperolehi oleh murid-murid ialah seperti berikut: Bastian: 30%(D), Nelson: 38%(D), Okyverson: 60%(B), Sylvia: 38%(D), Yolanda: 38%(D).


Dinamika IV dijalankan bermula pukul 1.30 petang dan berakhir pada pukul 3.00 petang. Dalam slot ini, murid-murid telah cuba menjawab kertas soalan Sains UPSR 2013.  Setelah habis menjawab, kertas tersebut telah disemak oleh En Risharry. Markah yang diperolehi oleh murid-murid ialah seperti berikut: Bastian: 38%(D), Nelson: 76%(B), Okyverson: 90%(A), Sylvia: 42%(C), Yolanda: 46%(C).

Setelah tamat slot Dinamika IV, peserta-peserta dan guru pengiring mengambil kesempatan bersiar-siar di persekitaran Damai Sentral dan Pantai Damai bagi menikmati pemandangan yang indah dan udara yang nyaman. Peserta-peserta dan guru pengiring meninggalkan Damai Sentral pada pukul 4.00 petang.

Pada sebelah malamnya iaitu pada pukul 7.30 malam, peserta-peserta kem telah menikmati makan malam di Restoran SCR, Kompleks Islam Sarawak di Jalan P.Ramlee.

 
Pada pukul 9.00 malam pula, peserta-peserta telah menyertai pula Slot Motivasi II yang masih dikendalikan oleh En Risharry Mohd Ramli. Setelah tamat slot tersebut, murid-murid kembali ke bilik mereka untuk pengurusan diri dan tidur.


Pada hari Ahad, peserta-peserta mengemaskan barang-barang mereka dan mendaftar keluar dari bilik masing-masing. Peserta-peserta kem dan guru pengiring bergerak meninggalkan hotel penginapan mereka pada pukul 10.00 pagi dan tiba di SK Kujang Sain pada pukul 1.00 petang.  

Secara keseluruhannya, program ini dianggap berjaya kerana dapat meningkatkan pencapaian murid-murid yang lemah dari gred D ke gred C, bermula dari semasa mereka menjawab soalan UPSR 2010 hinggalah ke soalan UPSR 2013. Pihak Panitia Sains SKKS mengharapkan agar kem ini dapat menyediakan mental calon-calon UPSR 2014 untuk menghadapi kertas Sains 018 yang akan dijalankan pada 30 September ini.
 

No comments:

Post a Comment