Friday 5 September 2014

MAJLIS SEMBAHYANG HAJAT PRA-UPSR 2014



5 September 2014 (Jumaat) - Majlis Sembahyang Hajat Pra-UPSR Edisi 2014 telah selamat diadakan di Balai RMT SK Kujang Sain pada hari ini. Majlis tersebut diadakan bagi memohon doa kepada Tuhan Yang Maha Esa supaya calon-calon UPSR SKKS 2014 dapat menduduki peperiksaan tersebut dengan tenang dan selamat seterusnya berjaya mendapat keputusan yang baik.

Kerja-kerja penyediaan juadah hidangan bagi majlis tersebut telah bermula seawal 7.30 pagi. Ibu bapa murid-murid Tahun 6 telah bergotong-royong memotong sayur-sayuran, membersihkan ayam dan seterusnya memasak bahan tersebut kepada juadah-juadah seperti Ayam Pansuh, Ayam Kari dan Telur Kari. Beras yang digunakan bagi majlis tersebut telah disumbangkan oleh ibu-bapa murid-murid sendiri.

Sementara ibu-bapa sibuk di bawah, murid-murid Tahun 6 berada di dalam kelas bagi mendengar ceramah teknik menjawab kertas Matematik UPSR yang disampaikan oleh Pegawai SISC+ (Matematik) dari Pejabat Pendidikan Daerah Serian iaitu Encik Baynard Sawun.


Tepat pukul 10.30 pagi, majlis sembahyang hajat dimulakan dengan ucapan alu-aluan oleh En Risharry Mohd Ramli selaku pengerusi majlis. Ini diikuti pula dengan ucapan oleh Penolong Kanan I iaitu En Barnabas Tanggai. 


Selesai ucapan En Barnabas, pengerusi majlis mempersilakan pula wakil guru iaitu En James Jota bagi menyampaikan amanat dan pesanan guru kepada calon-calon UPSR SKKS. 


Setelah mendengan ucapan dari En James, majlis diteruskan pula dengan upacara sembahyang hajat yang diketuai oleh En Maclister Kalon. Para ibu bapa, guru dan murid kelihatan begitu kusyuk semasa berdoa kepada Tuhan agar hajat masing-masing tercapai.

Tepat pukul 11.00 pagi, para guru, ibu bapa dan murid bersama-sama menjamah makanan yang telah disediakan. Majlis bersurai pada pukul 11.30 pagi.

Gambar-gambar sekitar perjalanan majlis









No comments:

Post a Comment