Thursday 25 September 2014

LAWATAN SAMBIL BELAJAR KE PUSAT INTERAKTIF SAINS IPG KAMPUS TUN ABDUL RAZAK


24 September 2014 (Rabu) - Panitia Sains SK Kujang Sain telah menganjurkan program Lawatan Sambil Belajar ke Pusat Interaktif Sains IPG Kampus Tun Abdul Razak di Kota Samarahan. Lawatan tersebut disertai oleh seramai 7 orang murid Tahun 5 dan 6 orang murid Tahun 6. En Richmond Suip dan En Risharry Mohd Ramli berperanan sebagai guru pengiring.

Murid-murid dan guru-guru pengiring telah berkumpul di hadapan kuarters seawal jam 7.00 pagi. Rombongan mula bergerak meninggalkan kawasan sekolah pada jam 7.40 pagi.


Setibanya di perkarangan IPGKTAR, murid-murid dan guru-guru SKKS telah disambut oleh saudara Chia Wei Long, salah seorang guru pelatih di Jabatan Sains IPGKTAR. Beliau seterusnya memperkenalkan diri beliau dan dua orang lagi rakan guru pelatih beliau iaitu saudari Dorina dan saudara Norfirdaus. Peserta-peserta lawatan kemudiannya telah dipecahkan kepada 3 kumpulan. Setiap kumpulan akan dikendalikan oleh seorang guru pelatih.

 
Murid-murid kemudiannya dibawa ke  beberapa stesen yang mengandungi bahan bantu mengajar berunsur interaktif di mana murid-murid akan terlibat sama melalui pelbagai aktiviti sains yang menyeronokkan dengan dibimbing oleh guru-guru pelatih.   


Setelah puas berseronok dengan pelbagai aktiviti sains di ruang-ruang pameran di Pusat Interaktif tersebut, guru-guru pelatih kemudiannya membawa murid-murid SKKS ke Taman Etnobotani yang terletak di perkarangan Pusat Interaktif tersebut. Lawatan berakhir pada jam 12.30 tengahari.

Sesungguhnya lawatan ini telah membuka mata murid-murid SKKS tentang keseronokan proses pembelajaran sains melalui permainan dan aktiviti interaktif. Pihak Panitia Sains SKKS  ingin mengucapkan ribuan terima kasih kepada saudara Chia, saudara Norfirdaus dan saudari Dorina kerana sudi meluangkan masa menjadi pembimbing kepada murid-murid SKKS. Adalah diharapkan agar program lawatan seperti ini dapat diteruskan lagi pada masa-masa akan datang.

Gambar-gambar sekitar lawatan ke Pusat Interaktif Sains












No comments:

Post a Comment